Inspiratie: de kunst van het renderen




Hotel 114 - een ontwerp naar de hand van Thomas Vournazos van Slashcube - springt meteen in het oog door de verbluffende renders die werden gemaakt met behulp van Cinema 4D en de Corona rendermachine. Laat Thomas je begeleiden doorheen zijn workflow…

Introductie

”Omstreek mei 2015 ben ik aan de slag gegaan met het project Hotel 114, in opdracht van Herault Arnod Architects. Het betreft een nieuw hotel en restaurant in Oberkampf, een zeer bekende uitgaanswijk in Parijs. Net daarom, en ook om de bruisende ziel van deze buurt in de verf te zetten, koos ik voor een ontwerp met een een nachtelijke touch”

Concept en referenties

”Bij Slashcube begint elk project met het verzamelen van referentie-afbeeldingen. Deze geven me namelijk een startpunt voor het eigenlijke project. Hieronder enkele beelden die ik gebruikte als mood board en die van groot belang zijn geweest voor de gebruikte kleurwaarden, contrasten en composities van het uiteindelijke beeld.”

3D-modelleren

”Het overgrote deel van het model kreeg ik van het ontwerpteam. Ikzelf moest me dus vooral bekommeren om de straat, de voetpaden, het interieur van het gelijkvloers en het opkalefateren van de gevel. Het modelleren gebeurde volledig in Cinema 4D”

Hieronder de viewport van het model:

Texturen en materialen

”Ik wou voor de aanvang van het postproductie-gedeelte nog zeker een reflecterende weg uit de render halen die het gebouw met al zijn lichten zo natuurlijk mogelijk weerspiegelt. Ik moest dus een straat met een ’wet-look’ creëren, waarvoor ik de Corona rendermachine voor Cinema 4D gebruikte. Wetende dat er in mei 2015 slechts een vroege alpha-versie van deze tool beschikbaar was, ben ik enorm opgetogen dat ik toch hiermee aan de slag kon.”

”De meeste texturen zijn afkomstig van textures.com en qua materiaal gebruikte ik een simpele shader met een reflectance map en een tikkeltje freshnal map.

Licht

”Ongetwijfeld het meest belangrijke van al: het gebruik van licht.”

”Ik heb geëxperimenteerd met een combinatie van omgevings- en straatverlichting enerzijds en spots voor de restaurantverlichting anderzijds. Voor de aanpalende woningen was de winkelverlichting van belang voor het gehele kleurenpallet. Laatstgenoemde waren afwezig op het camerabeeld maar wél zichtbaar in de straatreflecties die ik hierboven reeds aanhaalde.”

”Ik ben in het algemeen best wel fan van een chaotische plaatsing van lichtbronnen, zodat het een soort van lawaaierige brei wordt. De lichtpropagatie van het eindresultaat voelt hierdoor beter aan”

”Hierboven zie je de lichtinstellingen voor de artificiële verlichting, zoals je kan zien ging ik aan de slag met de Temperature-waarden en niet met de color picker.

Lucht

”Wat de grootste lichtbron betreft, ben ik aan de slag gegaan met HDRi skies. De perfecte balans tussen corona light intensities en sky color balance vond ik bij Peter Guthrie’s 2009 HDRi sky.

”Meestal verlaag ik de Saturation een beetje aangezien ik het initiële licht vaak iets te levendig vind.”

Renderen

”Bij de Corona render machine behoudt ik steeds de standaardinstellingen. De enige zaken die ik hier heb aangepast waren de Exposure en de Highlight Compression, maar dit is project-afhankelijk en moet dus altijd opnieuw worden bekeken in het geval van een nieuw ontwerp.”

”Verder biedt Corona een hele resem leuke channels, van Raw Diffuse tot Indirect Reflection. In het volgende stukje zal ik mijn favoriete channels uit de doeken doen.”

Post-productie: Basiswaarden en kleurenschema

”Het allerbelangrijkste zijn de waarden en de kleuren. Hiervoor baseer ik me steeds op de eerdergenoemde referenties.”

”Soms ga ik aan de slag met één afbeelding, maar dit kunnen even goed twee of drie afbeeldingen zijn - zoals in dit project. Het gebruik van een zwart-witte aanpassingslaag laat me toe om ten allen tijde mijn contrast te checken. Ik leg de basis voor mijn contrast met behulp van een referentie en soms middels een ruwe schets. Op deze manier weet ik zeker dat mijn waarden precies zullen zijn zoals ik ze wil hebben.”

”Als de waarden degelijk zijn, kan ik met de kleuren aan de slag. Ook het kleurenschema komt tot stand op basis van de referentie-afbeeldingen.”

PSD File Layout

”Hieronder mijn manier om een PSD file te organiseren. Ik werk al zo’n lange tijd op deze manier, dus ik denk dat ik dit niet meer echt kan aanpassen. Het is super handig en gestructureerd en dus zeer behulpzaam als je met grote bestanden aan de slag gaat.”

Ruwe render

”De afbeelding werd gerendered met een 5K resolutie en de channels die ik altijd gebruik, zijnde Mat ID, Alpha, Reflection, Diffuse, etc…”

Corrigeren van enkele renderelementen

”Vertrekkend van de ruwe render moest ik de gevel en de straat op het niveau krijgen dat ik voor ogen had. Contrast en waarden instellen is slechts één stap. Ik moest de gevel reflecterender en een tikkeltje witter krijgen. De straat moest ook worden aangepast om overeen te komen met mijn referentie-afbeelding.”

Samenstellen van 2D- en 3D-elementen: de lucht

”Het verenigen van de begane grond met de lucht is essentieel voor elk project. In dit geval volstond een heldere, maar niet al te levendige of blauwe hemel.”

”Hotel 114 is een nieuw ontwerp, waardoor ik het in de echte omgeving moest plaatsen. Hieronder een foto van hoe de site er nu uitziet:”

Aanpalende gebouwen

”De 2D-informatie die ik van de aanpalende gebouwen ter beschikking had, moest ik opdelen in drie niveau’s zodat het makkelijker werd om ze juist te schalen en te positioneren. Ik gebruikte een hele resem foto’s van het architectenteam om een eindafbeelding te creëren van een uiterst hoge resolutie.”

Omstaanders

”Mensen in de afbeelding plaatsen, was voor mij het meest tijdrovende. Samen met het contrast en de kleuren creëren zij het scenario en brengen ze een dynamisch gevoel tot stand. Ze maken een afbeelding geweldig als ze goed gepositioneerd staan… of bederven het geheel als dit niet het geval is.”

Laatste verbeteringen aan het licht

”Na alle 2D-montages ging ik het gebruik van het licht nog onderwerpen aan de laatste verbeteringen. Dit zorgt er altijd voor dat het finale beeld een heel pak realistischer wordt. Meestal gebruik ik hiervoor een combinatie van layers on screen die sfeer toevoegen aan de reeds bestaande lichtbronnen.”

”Je moet natuurlijk ook niet overdrijven. Ik hou mijn brush opacity meestal op maximum 20 procent en zorg ervoor dat de kleuren niet al te levendig worden. Als je de light brushes behoudt, zal je licht op het eind veel natuurlijker overkomen.”

”In dit geval voegde ik wat lichte sfeer toe aan de straatverlichting en een beetje geel en oranje aan de interieurverlichting. De top van het gebouw gaf ik dan weer wat blauw licht mee, zodat het lijkt dat de blauwe lucht reflecteert op de glossy bakstenen.”

Hieronder het finale beeld en de making of:

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660