Tutorial: 3D-printen met Cinema 4D




Ontdek op basis van 10 handige tips hoe je jouw ontwerp klaarstoomt voor 3D-printen. (bron: i.materialise)

1. Project Setting & Scaling

Zet je Project Setting in millimeters, zo vermijd je het herschalen van je model naar drukgrootte achteraf. Ga naar Edit - Project Setting en wijzig Project Scale naar 1 millimeter.

Project Scale van 1 millimeter

Logischerwijs doe je net hetzelfde voor je algemene voorkeuren: ga naar General Preferences - Units - Change Unit Display en kies Millimeters.

2. Disable Phong Shading

Cinema 4D gebruikt Phong Shading zodat een object compleet effen wordt weergegeven op je scherm. Cirkels en andere ronde vormen kunnen dan wel perfect vlak lijken in Cinema 4D, toch worden deze opgemaakt door vierkante polygonen en laat het nu net deze ‘echte‘ vormen zijn die de printer zal gaan gebruiken. Selecteer en verwijder alle Phone Tags op je objecten om deze polygonen weer te geven.

Boven: Phong Shading aan                                                                                    Onder: Phone Shading uit

3. Je model gladstrijken door segmenten toe te voegen

Om een 3D-print met zichtbare pixels te voorkomen, kan je het aantal segmenten opvoeren. In het voorbeeld verhoogden we het aantal segmenten van 24 naar 96, waardoor het oppervlak opmerkelijk vlakker werd. Het bepalen van de juiste waarde is afhankelijk van de drukgrootte en het materiaal dat je in gedachten hebt. Een kleine tip: overdrijf hier niet mee. Het is helemaal niet nodig om polygonen te gebruiken die kleiner zijn dan 0,01 millimeter aangezien 3D-printers momenteel niet eens zo gedetailleerd printen.

24 vs. 96 segmenten

4. Wat met de binnenkant?

Hoe prachtig de buitenkant van je 3D-model ook mag zijn, voor een 3D-printer is ook de binnenkant van belang. Ga naar Edit - Project Settings en pas de instellingen voor View Clipping aan. Even prutsen met de zoom en je hebt meteen een beter overzicht.

In onderstaand voorbeeld werden verschillende objecten aan elkaar verbonden waardoor ze overlappen in de binnenkant van het model. Jammer genoeg zal een 3D-printer dit verkeerd interpreteren en niet het verwachte resultaat printen. Snel naar de volgende tip voor de oplossing!

Verschillende objecten overlappen elkaar. (screenshot door Nick Lievendag)

5. Objecten samensmelten

Download Magic Merge. Sla nadien je ontwerp op en herstart Cinema 4D. Als je bepaalde objecten reeds had verbonden met elkaar, maak dit dan nu ongedaan. Selecteer vervolgens de afzonderlijke objecten, ga naar Plugins en kies voor Magic Merge. Het model zal nadien netjes samengesmolten zijn.

Screenshot door Nick Lievendag

6. Maak je model waterdicht

Als je je model met water zou vullen, zou het er dan uitstromen? Zoja, dan zit je met een lek dat je zal moeten dichten.

Hieronder een voorbeeld van een niet-waterdicht model.

Gelukkig voorziet Cinema 4D een tool die aangeeft waar het lek zich bevindt. Open Attribute Manager en kies voor Mode - Modeling - Mesh Checking Tab. Vink Enable Mesh Check en Boundary Edges aan en vink alle andere opties uit. Alle ‘gaten‘ zullen nu worden getoond.

7. Muurdikte

Elk oppervlak van je Cinema 4D-model dient een muurdikte te bezitten om printbaar te zijn. Wordt dit niet ingesteld, dan heeft een 3D-printer geen enkel idee hoe dik of hoe dun een bepaald onderdeel geprint moet worden. Lees alvast deze blog voor meer informatie.

Met de Extrude Tool kan je op een makkelijke en snelle manier muurdikte toevoegen. Kies Maximum Angle of 91° en ga aan de slag met de opties Preserve Groups en Create Caps.

8. Inverted Normals - Reversed Faces

Merk op dat sommige oppervlakken van jouw model in de verkeerde richting kunnen staan (in de richting van de binnenkant in plaats van de buitenkant van het model). Indien geselecteerd zullen oppervlakken die naar binnen gericht zijn paars gekleurd worden in plaats van oranje. Dubbelcheck dit doormiddel van Options - Backface - Culling. De naar binnen gerichte oppervlakken zullen nu verdwijnen van je scherm.

Screenshot door Rick Barrett

Dit probleem verhelpen is kinderspel. Selecteer alle oppervlakken en klik op Align Normals, of kies een specifiek oppervlak en kies Reverse Normals.

9. Jouw ontwerpen exporteren als een printbaar bestand

Bijna klaar! Ga naar File - Export en kies STL (het standaard bestandsformaat voor 3D printen). Selecteer export scale of 1 millimeter om te verzekeren dat jouw object dezelfde grootte heeft als vastgelegd in stap 1.

10. Printen maar!

Deze tips & trucs moeten ervoor gezorgd hebben dat je nu een 3D-model bezit dat printbaar is. Upload je model hier en kies uit honderden materiaalopties gaande van metaal over keramiek tot zelfs hout.

Tijd om je Cinema 4D-model te printen!

 

Deze tutorial kwam tot stand op basis van de blog van i.materialise, Rick Barrett’s video en Nick Lievendag’s Cinema 4D tips.

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660