Blog: FUI, GUI en HUD




Maxon’s CEO Paul Babb over FUI, GUI en HUD en een nieuwe Cineversity tutorials-serie.

Paul Babb, CEO bij Maxon

FUI, GUI en HUD; klinkt net als een bende met zwaard zwaaiende plunderaars die zullen verschijnen in het nieuwe seizoen van Game of Thrones, toch?

De termen GUI (graphical user interface) en HUD (heads-up display) lijken mij intussen ingeburgerd. FUI daarentegen kent momenteel meerdere interpretaties. De F kan staan voor Fantasy, Fictional, Fake of Futuristic. Persoonlijk verkies ik de term Fictional User Interface omdat het gaat om een user interface dat op zich niet bestaat. Wat de F ook moge betekenen, het draait allemaal om hetzelfde principe - een user interface dat gebruikt wordt door personages in een film of televisieshow voor apparaten die (nog) niet bestaan. FUI is bijgevolg het meest efficiënt als het er realistisch uitziet en op die manier de aandacht niet naar zich toetrekt.

Vele huidige UX-ontwerpers werden geïnspireerd door FUI uit vroege sciencefictionfilms. Ikzelf was als kind zo gefascineerd door de bedieningspanelen uit Lost in Space dat ik gedetailleerde blauwdrukken en een technische handleiding van de Jupiter 2 heb gekocht. Ik bekeek ze even voor het schrijven van deze blog (Ja, ik heb ze nog), en het is niet verwonderlijk dat ze niet de geraffineerde fictionele functionaliteit hebben als wat ontwerpers vandaag ontwerpen. Tegenwoordig hebben FUI-ontwerpers meer creatieve vrijheid en ontwerpen ze apparaten die niet functioneel hoeven te zijn, maar wel die overtuiging moeten uitdragen door de manier waarop ze worden voorgesteld. Zulke creaties zijn zo gesofisticeerd geworden dat de lijn tussen FUI en GUI steeds verder vervaagt.

Perception, één van dé topbedrijven op het vlak van de creatie van future tech voor film en real-life concepten, is een voortreffelijk voorbeeld van deze vervagende grens. Middels het gebruik van FUI heeft Perception ettelijke FUI gecreëerd voor films als Iron Man 2 en 3, The Avengers, Robocop, Men In Black 3 en veel meer. Verder worden ze ook erkend voor hun UI-samenwerkingen met de grootste namen uit de technologie-sector zoals Microsoft Hololens, Samsung, Mercedes Benz en SpaceX.

FUI-, GUI-, en HUD-ontwerp is big business geworden voor Cinema 4D-artiesten. Cinema 4D’s interface en de sterke tools laten namelijk de creatie van uiterst dynamische UX toe.

De juiste tools heb je dus al. Daarbovenop bieden we je nu ook een tutorial-serie aan op Cineversity, gepresenteerd door de innovatieve ontwerpers van Perception.

Perception’s Guide to FUI zal Cinema 4D-gebruikers onderdompelen in de technische aspecten van het ontwerpen van futuristische interfaces voor zowel fictie- als non-fictie-doeleinden.

Komen aan bod:

  • Introductie: Een kort overzicht van wat je zal zien in Perception’s Guide to FUI.
  • Rondetafelgesprek over FUI in film: Het Perception-team bespreekt de achtergrond en geschiedenis van Futuristic User Interfaces in film, de basisvereisten (do’s en don’ts) en hun aanpak met betrekking tot FUI.
  • Radial FUI Elements maken met Spline Wrap: John LePore (Chief Creative bij Perception) gaat over de verschillende manier om snel en makkelijk radiale vormen te maken met de Spline Wrap
  • Geometrische topografische mappen creëren: Russ Gautier (Art Director bij Perception) bekijkt hoe je dit doet met Cinema 4D.
  • Het gebruik van Takes and Tokens voor grotere renders: Doug Appleton (VFX Director bij Perception) toont je het Takes and Tokens-systeem voor het organiseren van renders van meer complexe FUI-objecten.
  • Creëren van een interface om op de pols te monteren: Justin Molush (Senior Designer at Perception) doet enkele tips uit de doeken om complexe shots te tracken van een op de pols gemonteerde interface, dit met behulp van Cinema 4D’s Camera en Object Tracker.
  • Simpele animaties gebruiken om complexiteit toe te voegen aan je ontwerp: Doug Appleton zal het ook hebben over enkele makkelijke technieken om effectors en minimale keyframe-animatie te gebruiken om een extra laag complexiteit toe te voegen aan jouw FUI-ontwerp.
  • HUD-objecten animeren met Expresso: Russ Gautier bouwt en animeert een straaljager-achtige HUD middels data uit Expresso en Contraints.

Perception maakt ook deel uit van onze geweldige line-up van 20 presentatoren voor NAB dit jaar. LePore en Gautier zullen er Perception’s geweldige werk tonen, alsook de belangrijkste punten uit deze FUI tutorials-serie.

Buiten Perception zijn er natuurlijk nog ettelijke Cinema 4D-gebruikers die ongelooflijk werk verrichten op het vlak van UX-ontwerp:

  • Stephen Lawes en het team van Cantina Creative ontwierp Tony Stark’s ultra-futuristische HUD’s voor Iron man. 
  • De ongelooflijk creatieve Jayse Hansen is vooral bekend van zijn werk voor Star Wars, Iron Man, The Hunger Games en Disney’s Big Hero 6.
  • Territory Studio heeft dan weer naam gemaakt doormiddel van het ontwerpen van gevarieerde FUI’s - van het schitterende stripboek-styllistische van Guardians of the Galaxy tot het griezelige van Prometheus.
  • Ook Bradley ’Gmunk’ Munkowitz mag niet vergeten worden. Hij verrichte voortreffelijk werk voor TRON: Legacy and Oblivion en ontwierp een user-interface dashboard voor een nieuwe Cadillac luxewagen.
  • Voorts wil ik hier ook nog Robyn Haddow en Lorcan O’Shanahan vermelden. Ook zij zullen hun werk presenteren op NAB.

Ook wil ik even de tijd nemen om het boek Make It So: Interaction Design Lessons from Science Fiction aan te prijzen. Dit boek biedt een zeer uitgebreide blik op interface-creatie voor sciencefictionfilms en televisie, met de link naar hun invloed op real-world toestellen.

Tenslotte hebben we een pagina aangemaakt op Cineversity met enkele bestanden die je op weg zetten met FUI, inclusief Perception’s Guide to FUI. Check it out: http://www.cineversity.com/learn/fui

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660