BodyPaint 3D brengt de Hulk tot leven




Het groene monster Hulk heeft in de onlangs uitgebrachte film The Incredible Hulk zijn kleurtje gekregen met Bodypaint 3D. Rhythm & Hues (R&H), een van Hollywoods leidende productiehuizen voor visuele effecten en animatie, leverde voor de actiefilm heel wat texturen en beschilderingen voor belangrijke scènes in de film.

The Incredible Hulk is gebaseerd op de comics van Marvel en vertelt het verhaal van de wetenschapper Bruce Banner. Wanneer een experiment mislukt, wordt Bruce blootgesteld aan te hoge gammastraling. Telkens als zijn hartslag de hoogte ingaat, verandert hij in een groen monster. Wanhopig gaat hij op zoek naar een medicijn dat hem geneest. De film kreeg de voorbije weken heel wat lovende pers en is momenteel te zien in de Nederlandse en Belgische bioscopen. Om het verhaal met al zijn complexe en dynamische effecten tot leven te brengen, gebruikte R&H BodyPaint 3D. De snelheid, flexibiliteit en intuïtieve processen zorgden dat alles snel verliep. In totaal werkte R&H aan 234 shots. Acht textuur-kunstenaars werkten aan de texturen van het monster en zijn aardsvijand The Abomination. Verder beschilderden ze ook accessoires en delen van gebouwen en omgevingen.

"We gebruiken enkel de beste software waarmee we snel en efficïent de meest hoogstaande texturen kunnen maken en gebruiken. BodyPaint 3D staat bij ons op nummer 1", zegt David Perkins, technical support supervisor bij Rhythm & Hues.

State-of-the-art

R&H maakte gebruik van een state-of-the-art productiepipeline die bestaat uit een uitgebalanceerde mix van gespecialiseerde en gewone software. Volgens Sarah Kym, een van textuurschilders bij R&H, moet een 3D-pakket om te schilderen en texturen te maken intuïtief en aanpasbaar zijn. BodyPaint 3D voldoet meer dan aan deze vereisten. ”De tools van BodyPaint 3D zorgen ervoor dat we efficiënter werken. Zoals de Clone-tool, de mogelijkheid om oppervlakten te verbergen zodat je aan de moeilijker te bereiken plaatsen geraakt, multi-camera's en layereffecten. Ik ben zeer tevreden als ik met een tool kan werken die me de helft van mijn tijd bespaart." Kym zag de voorbije jaren de vraag naar realisme en complexiteit in 3D-beschilderingen en -texturen stijgen. Ondertussen barstte ook de technologie die dit mogelijk maakt uit zijn voegen. ”We willen voortdurend grotere en betere effecten maken. Pakketten zoals BodyPaint 3D hebben ons geholpen om een hoger niveau te bereiken." Andere tools en mogelijkheden van BodyPaint 3D zoals het gebruik van heel grote texturen, de aanpasbare gebruikersinterface, de Raybrush-technologie en projection painting bleken voor R&H heel handig voor het werk aan The Incredible Hulk.

Complexe actiescènes

Van onschatbare waarde bleken de interactieve, real-time mogelijkheden voor de complexe actiescènes. Denk bijvoorbeeld aan Bruce Banner, gespeeld door acteur Edward Norton, die in de Hulk verandert. Voor deze cruciale transformatie maakte R&H MIG-maps (Muscle Influence Group) zodat de belichtingspecialisten en de animators de onderhuidse beweging van de spieren van de Hulk onder controle hadden. "Elke materialengroep bestond uit meerdere texturen die invloed hadden op kleinere delen van de spieren. Die moesten overeenkomen met het hoofdmateriaal en de andere materialen. Het was een gekke puzzel die perfect moest passen. Anders zouden we bijvoorbeeld vreemd uitziende spieren krijgen. Ik laadde telkens 10 tot 15 lagen van textuurafbeeldingen in per materialengroep, zodat ik kon zien of ze bij elkaar pasten. Ik bleef maar wachten tot BodyPaint 3D crashte, maar dat gebeurde maar niet", lacht Kym.

Verwondingen, schrammen en vuil

Er zijn nog belangrijke scènes gemaakt met de hulp van BodyPaint 3D. Zoals de Hulk die letterlijk en figuurlijk zwaar onder vuur komt te liggen, en het duel tussen de Hulk en The Abomination waarbij heel wat voertuigen sneuvelen. Voor de schietscène proberen soldaten de Hulk vanuit een helicopter te doden. De Hulk kan echter de helicopter doen neerstorten en wordt bedolven onder de brokstukken. Het lijf van de Hulk is bedekt met verwondingen, schrammen en vuil. "Met BodyPaint 3D kon ik alle referentietekeningen voor waar de schade op het model moest zijn projecteren. Daarna projectieschilderde ik de schade op die plekken van het lichaam die normaal moeilijk te bereiken zijn, zoals de elleboog, hiel of zijkant van de torso",vertelt textuurschilder Aaron Skillman. De vernietiging van de Hummvee en de motorfiets bleek ook een uitdaging. "Deze 3D accessoires waren heel complex en gedetailleerd", zegt Skillman. "BodyPaint 3D verwerkte de texturen zodat we ze in detail konden schilderen in de 4K resolutie die we nodig hadden voor deze scènes."

Positieve ervaring

"Rhythm & Hues heeft een prachtwerk afgeleverd door BodyPaint 3D te gebruiken voor heel diverse texturen en oppervlakten waaruit heel veel van de belangrijke grafische elementen van The Incredible Hulk bestaan", zegt Paul Babb, voorzitter en CEO van MAXON USA. "Rhythm & Hues' positieve ervaring met de software onderstreept MAXON's verbintenis om gesofisticeerde en intuïtieve 3D tools te maken. Deze verbeteren het digitale werkproces omdat de kunstenaars snel en gemakkelijk gedetailleerde en nauwkeurige texturen kunnen aanbrengen." Sinds anderhalf jaar is BodyPaint 3D een integraal onderdeel van R&H's productiepipeline. Het maken van The Incredible Hulk was belangrijk voor het team om aan het programma gewend te geraken. R&H gebruikte het pakket ook voor o.a. Mummy 3, They Came from Upstairs, The Fast and the Furious 4 en Land of the Lost. Op dit moment evalueert R&H behalve CINEMA 4D ook Projection Man, een tool waarmee je makkelijk en snel digitale omgevingen maakt.

Over Rhythm & Hues

Rhythm & Hues is in 1987 opgericht en groeide uit tot een van 's werelds marktleiders voor visuele effecten en animatie voor films en reclameclips. Ondertussen heeft het bedrijf al aan meer dan 115 films meegewerkt, waaronder Babe, die in 1995 een Oscar kreeg voor Beste Visuele Effecten. Recentere producties waar R&H aan werkte Alvin & the Chipmunks, Evan Almighty, Night at the Museum, The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor, They Came from Upstairs, Cirque du Freak, Land of the Lost, State of Play en The Time Traveler's Wife.

 

Meer info op www.rhythm.com

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660