Raybrush en Multibrush

Met het exclusieve RayBrush schilder je rechtstreeks op het gerenderde beeld. Je hoeft dus niet voortdurend te switchen tussen programma's of constant testrenders te maken. Tijdens het schilderen zie je in het gerenderde beeld meteen de invloed van je penseeltrek in elk kanaal, inclusief reflectie, transparantie en reliëf. Je kan zelf verschillende texturen tegelijk schilderen met RayBrush. Deze uitzonderlijke feature maakt gebruik van MAXON's prijswinnende rendermotor, vermaard voor snelheid en kwaliteit.

Met BodyPaint 3D definieer je een volledig materiaal met een enkele penseeltrek. Elk penseel kan tot 10 kanalen tegelijk beïnvloeden. Met een enkel pensel controleer je kleur, reliëf, glans, reflectie, transparantie en andere eigenschappen. Kanalen met elkaar uitlijnen in je 3D-programma is dus niet nodig.

 

 

Schildergereedschappen

Al je favoriete schildertools vind je terug in BodyPaint 3D: Clone, Smear, Sponge, Dodge en Burn - en veel meer. Bij het standaard schildergereedschap kan je onder andere deze parameters instellen:  Pressure, Hardness, Size, Bitmap, Distortion, Rotation en Jitter. Het effect van elke parameter kan je controleren via druk, kantelhoek, richting of vingerwieltje van je tekentablet. Meer dan 200 presets worden meegeleverd met BodyPaint 3D. Je hebt dus de ruime keuze uit natuurlijke media en speciale effecten. 

En belangrijk punt is dat BodyPaint 3D nu ook het .abr-formaat ondersteunt voor Adobe Photoshop-compatibele penselen. Op die manier kunnen BodyPaint 3D-artiesten de zeer uitgebreide Photoshop-bibliotheken rechtstreeks in BodyPaint 3D gebruiken. Maar om het je makkelijker te maken hebben we al 1.400 penselen standaard toegevoegd aan de preset-bibliotheken.

In elk zicht

Schilder in een 2D-aanzicht, in een massief weergegeven 3D-zicht of in een gerenderd beeld. Aanpassingen die je maakt in het 3D-zicht worden ook meteen zichtbaar in het 2D-zciht, en vice-versa. Voor de eerste keer ooit kan je meer dan een 3D-zicht openen en er in wijzigen. Zo wissel je snel van zicht - geen nood aan het veranderen van de camera-instellingen - en zijn moeilijk te bereiken zones makkelijker te  bewerken.

 

 

Projection Painting

Projection Painting is pure luxe als je texturen op complexe geometrie wilt schilderen. Zichtbare naden op UV-naden zijn verleden tijd. De ontkoppelbare Projection Layers maken dit proces nog makkelijker omdat je objecten of beelden nauwkeurig kan positioneren voordat je de projectie toepast.

Met Projection Painting kijk je doorheen een virtuele glasplaat naar het model. Op die virtuele glasplaat schilder je, waarna je het resultaat projecteert op de textuur. Deze krachtige feature kan je combineren met alle schildergereedschappen van BodyPaint 3D en geeft je de volledige controle over de projectie en het definitieve uitzicht van je penseeltrekken. Met Projection Painting kan je zelfs over verschillende objecten heen schilderen, zonder een enkele naad. Kopieer en plak tussen lagen terwijl je in Projection Paint-modus zit, of laat twee aparte beelden samensmelten zonder enige vervorming.

Lagen in de derde dimensie

Lagen werken in BodyPaint 3D zoals in elk bekend grafisch 2D-programma. Je hebt het dus meteen onder de knie. Naast zijn eigen B3D-formaat ondersteunt BodyPaint 3D ook lagen en maskers in PSD- en TIF-bestanden. Elke laag heeft z'n eigen opaciteit en Mix-modus. BodyPaint 3D geeft je een real-time voorvertoning van laagtransformaties. Zo kan je makkelijk verplaatsen, verschalen, roteren, samenknijpen of vervormen tot je compositie naar wens is.

Natuurlijk kan je in elke laag een masker definiëren, met alfa-kanalen werken of verschillende Blend-modi gebruiken in lagen. Zelfds .psd-bestanden vormen geen probleem, inclusief hun individuele lagen of lagensets. Combineer het met de Cinema 4D Layer Shader om snel filters toe te passen of procedurale beelden te maken. BodyPaint 3D heeft geen concurrente als je 't vergelijkt met conventionele 2D-beeldsoftware, en is ideaal voor high-end montage- en compositingwerk.

 

 

Selecties

BodyPaint 3D biedt een breed gamma aan intuïtieve en zeer flexibele selectietools. Alle gekende tools, zoals Lasso of Toverstaf, werken ook in 3D. UV-selecties zijn makkelijk te vertalen naar de overeenkomstige selecties van bitmaps. Natuurlijk kan elke selectie ook bewaard voor later gebruik.

 

www.designexpress.eu © Design Express 2011 privacy tel BE 015 71 96 00 tel NL 0182 756 660